newspaper.com.ua

Просто ще один сайт на WordPress

ТОП-8 міфів про ринок землі

В Україні 1 липня планують запустити ринок землі. Він спрямований на дерегулювання у сфері землеустрою, а також передачу комунальних земель громадам.

Доктор юридичних наук, старший радник із питань земельних відносин Проєкту USAID АГРО Павло Кулинич на сторінці у Facebook «По той бік новин» спростував поширені міфи щодо запуску ринку.

Читайте також: Названо регіони з найдорожчою землею у 2021 році

Міф 1 – іноземці зможуть стати власниками українських сільгоспземель. Реальність — законопроєкти про земельну реформу не відчиняють дверей іноземцям. Навпаки, вони роблять умови для них ще тяжчими: навіть якщо іноземцю в спадок дістанеться сільськогосподарська зона, він буде змушений продати її громадянам України, юридичним особам, державі чи територіальним общинам протягом року.

Міф 2 – іноземці зможуть купувати несільськогосподарські угіддя, а потім міняти їхнє цільове призначення на сільськогосподарське. Реальність — іноземцям не вигідно користуватися цією схемою. По-перше, якщо іноземний власник змінить призначення землі на сільськогосподарську, він буде змушений продати її громадянину України. По-друге, квадратний метр несільськогосподарських земель коштує набагато дорожче квадратного метра сільськогосподарських.

Міф 3 – тепер заповідники і землі історико-культурного призначення приватизують. Реальність — цього не станеться, тому що в Земельному кодексі залишаться поняття особливо цінних земель і підстав, якими має володіти держава. Однак знято норми, що згода на передачу особливо цінних земель інших категорій може бути надана Верховною Радою. Парламент — це орган, який повинен займатися виключно законодавчою роботою. Тому логічно, що ця функція буде належати Кабміну.

Міф 4 – передача більшості державних земель під управління ОТГ (об’єднана територіальна громада) загрожує статусу України як унітарної держави. Реальність — насправді передача земельних повноважень радам ОТГ не загрожує статусу України як унітарної держави. Навпаки, це перешкоджає корупції громадських і регіональних чиновників, тому що рішення про передачу земель більше не буде схвалено однією особою. Місцеві органи влади — колегіальні органи, які мають найтісніший контакт із людьми, тому буде дуже складно щось приховати. Варто додати, що спільноти не мають права залишати складу України.

Міф 5 – олігархи закуплять величезні площі землі. Реальність — планові законодавчі зміни передбачають, що відтепер всі дані про землю будуть відкриті і доступні кожному громадянину в електронному реєстрі. Оскільки іноземці взагалі не мають права купувати сільськогосподарські угіддя, а юридичні особи отримають тільки 2024 року, ніякі корупційні схеми і незаконні присвоєння від великих гравців неможливі.

Міф 6 – мешканці будуть вилучені з орендованих районів. Реальність — орендарі отримають переважне право купувати ділянки, значить, вони будуть купувати землю без аукціонів. А інші зможуть переробити ділянку, тільки якщо запропонують вищу ціну. Навіть у разі продажу іншій людині право орендодавця не зупиниться. Це можливо, тільки якщо в договорі прописано саме таку умову.

Міф 7 – не можна обмежувати розміри землі, яка надається в оренду для садівництва. Реальність — необмежене використання землі для садівництва — одна з поширених корупційних схем, за якою люди без аукціонів отримали необмежену кількість сільськогосподарських земель. Обмеження на нові земельні ділянки для садівництва можна назвати обтяженням, тому що це досить велика площа.

Міф 8 – ціна землі буде штучно знижена. Реальність — початкова ціна земельного господарства на аукціоні буде не меншою за нормативну грошову оцінку. В 2021-му це близько 1,5−1,7 тисяч доларів за 1 га. Загалом держава не буде втручатися в ціноутворення, вартість землі буде диктувати ринок.